Climate Change (Κλιματικές Αλλαγές)

(Κωδικός Μαθήματος: 238ΚΕΥ, Περίγραμμα μαθήματος)

Εξάμηνο: Η Διδακτικές Μονάδες: 3 ECTS: 5 Τύπος: Κατ’ Επιλογή Υποχρεωτικό (ΚΕΥ)
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: Κλιματολογία-Μετεωρολογία  Τύπος μαθήματος:

Επιστημονικής Περιοχής

Διδάσκων:   Χρήστος Ματσούκας
  • Βασική κατανόηση της πολυπλοκότητας του κλιματικού συστήματος
  • Κατανόηση της αιτίας παρελθοντικών κλιματικών αλλαγών
  • Κατανόηση φυσικών και ανθρωπογενών επιδράσεων στο κλιματικό σύστημα, σε διάφορες χρονικές κλίμακες
  • Γνώση σύγχρονων τεχνικών για την μοντελοποίηση και πρόβλεψη κλιματικών αλλαγών
  • Εξήγηση προβλέψεων κλιματικών αλλαγών και σημασία τους
  • Επιστημονική κατανόηση της άποψης ότι οι ανθρωπογενείς επιδράσεις θα οδηγήσουν σε πολύ πιο απότομες αλλαγές στο μέλλον
  • Εξήγηση των αντικρουόμενων απόψεων που υιοθετούνται από διάφορες ομάδες με ειδικά συμφέροντα σε αυτό το θέμα παγκόσμιου ενδιαφέροντος
  • Έρευνα σε μια πληθώρα από πηγές και σύνθεση άποψης σχετικής με την υιοθέτηση ή απόρριψη μιας θέσης σχετικής με την κλιματική αλλαγή
  • Δυνατότητα εποικοδομητικής εργασίας είτε ομαδικά, είτε ατομικά
 Περιγραφή Ύλης ανά Εβδομάδα:
  1. Εισαγωγή. Επιτόπιες και από απόσταση μετρήσεις. Ποσοτικοποίηση των παρατηρούμενων αλλαγών.
  2. Ανακατασκευή παλαιοκλίματος. Έμμεσες μέθοδοι και θεωρία Milankovitch.
  3. Πλανητικό ισοζύγιο ακτινοβολίας. Φαινόμενο θερμοκηπίου.
  4. Ροές θερμότητας. Γενική κυκλοφορία της ατμόσφαιρας και μεταφορική κίνηση των ωκεανών.
  5. Αποκρίσεις κλίματος σε επιδράσεις από διάφορους παράγοντες. Αναδράσεις Stefan-Boltzman, πάγου- ανακλαστικότητας, υδρατμών και νεφών. Ευαισθησία του κλίματος.
  6. Φυσικοί τρόποι και ημι-περιοδικές ταλαντώσεις. Π.χ. ENSO, NAO. Χαοτική συμπεριφορά.
  7. Κύκλος και πλανητικό ισοζύγιο άνθρακα. Σύλληψη και απομάκρυνση άνθρακα.
  8. Αέρια θερμοκηπίου και ηλιακή ακτινοβολία ως παράγοντες αλλαγής. Πηγές και καταβόθρες των αερίων θερμοκηπίου.
  9. Αερολύματα και κλίμα. Άμεσες και έμμεσες επιδράσεις στην ακτινοβολία.
  10. Μοντέλα και εκτιμήσεις για το μέλλον. Αξιολόγηση της επίδοσης των μοντέλων.
 Διαλέξεις (ώρες / εβδομάδα):  3
Ασκήσεις ‐Εργαστήρια (ώρες / εβδομάδα):
Άλλες δραστηριότητες:  –
Αξιολόγηση – Βαθμολόγηση: 40% από ομαδικές ή ατομικές εργασίες στη διάρκεια του εξαμήνου και 60% από την τελική εξέταση
Σημειώσεις Διδάσκοντος: “Περιβαλλοντική Φυσική”, από Κ.Π. Χαλβαδάκη και Χ. Ματσούκα, 94 σελίδες
Κύρια Προτεινόμενα Συγγράμματα:
  1. Taylor, F. W., (2005), Elementary climate physics, Oxford University Press
  2. Burroughs, William James, (2007), Climate change: a multidisciplinary approach, 2nd ed., Cambridge University Press
Βιβλιογραφία:
  1. Kagan, Boris Abramovich, (1995) Ocean- atmosphere interaction and climate modelling, Cambridge University Press
  2. Trenberth, Kevin E., (1995), Climate systems modeling, Cambridge University Press
  3. Barry, Roger Graham, Chorley, Richard J., (1998), Atmosphere, weather and climate 7th ed, Routledge
  4. Graedel, T. E., Crutzen, Paul J., (1995), Atmosphere, climate and change, Scientific American Library
  5. Bryant, Edward, (1997), Climate process and change, Cambridge University Press
  6. Burroughs, William James, (2003), Climate: into the 21st century, Cambridge University Press
  7. Ruddiman, W. F., (2001), Earth’s climate: past and future, W.H. Freeman
Διαδικτυακές Πηγές: http://moodle.aegean.gr/